Telefoon:06-30 34 14 10
Online vanuit je eigen huis
8-weekse groepstraining Mindfulness MBSR/MBCT (online)
beschrijving
lesinhoud
ervaringen
Herken je dit?

Je hoofd maakt overuren. Je kunt er dagen mee bezig zijn als iemand een vervelende opmerking tegen je maakt of als iets anders gaat dan jij graag zou willen. Ook maak je je vaak druk over dingen die mogelijk kunnen gebeuren. Van al dat piekeren lig je vaak wakker en je zit zo in je hoofd dat je niet meer goed voelt wat je lichaam je wil vertellen.

Je lichaam voelt stijf en gespannen. Je nek en schouders zitten regelmatig vast en soms lijkt je hart wat sneller te slaan, voel je wat druk op je borst en benauwdheid of heb je opeens hoofdpijn. Je zit gewoon niet lekker in je vel.

Je bent snel moe en prikkelbaar. Alle prikkels komen bij je binnen en je bent gevoelig voor de sfeer, verwachtingen en energie van anderen. Je wordt er letterlijk moe van en loopt soms helemaal leeg. Je schiet soms uit je slof of bent juist emotioneel.

Hoe zou het voor je zijn als...

- je niet meer zo in je hoofd zit en je 'uitknop' weet te vinden? Je maakt je niet meer zo druk en neemt de dingen zoals ze komen. Je voelt weer ruimte in je hoofd om je bezig te houden met de leuke dingen van het leven: het plannen van een weekendje weg, een leuke nieuwe hobby of studie en dat fijne boek dat je voor jezelf hebt gekocht. Soms is er wel een moeilijke gedachte, maar je weet hoe je die los kunt laten.

- je niet die vervelende pijntjes en vage klachten meer hebt? Je staat ’s ochtends op met een soepel, goed uitgeslapen lichaam en zit weer lekker in je vel. Je hebt echt weer zin in je dag. Je voelt overdag aan wat jij nodig hebt om je zo fijn te blijven voelen. 

- je 's avonds nog zin hebt in je hobby of sport? Je hebt weer energie om te bewegen en te sporten en al die andere dingen te doen die je leven leuk maken of nodig zijn om te doen.

Kies dan voor mijn 8-weekse groepstraining Mindfulness

- We starten met een individueel kennismakingsgesprek om jouw specifieke hulpvraag te bespreken

- Je volgt in een kleine groep 8 online sessies met gelijkgestemden die net als jij hoogsensitief zijn en stressklachten hebben

- Je krijgt een online leeromgeving en een zeer compleet werkboek met video’s, geluidsbestanden en opdrachten voor thuis.


Aan het einde van deze training

- is je hoofd helder en rustig. Je maakt je niet meer zo druk over dat wat geweest is of nog gaat komen. Je leeft veel meer in dit moment en neemt de dingen zoals ze zijn. Je kunt beter slapen en je ook beter concentreren.

voel je weer ontspanning in je lichaam. Je staat 's ochtends uitgeslapen op en je lichaam voelt weer soepel aan. Je zit lekker in je vel en doet de dingen met meer plezier. Je geniet weer van het leven.

je hebt weer energie. Je zorgt beter voor jezelf, voelt veel beter aan waar je grenzen zijn en luistert er ook naar.

Jouw investering

De investering voor deze officiële 8-weekse groepstraining mindfulness is 450 euro (incl. BTW). 

De 8-weekse mindfulnesstraining MBSR/MBCT wordt door een aantal zorgverzekeraars (gedeeltelijk) vergoed via de aanvullende zorgverzekering. Ik voldoe aan alle eisen die je zorgverzekeraar stelt. Check de exacte vergoeding en voorwaarden bij je zorgverzekeraar.

Kom jij niet voor vergoeding door je zorgverzekeraar in aanmerking, dan betaal je 395 euro (incl. BTW).

Betaalt je werkgever, dan geldt een zakelijk tarief van 695 euro (excl. BTW).


Start maandagavond 3 oktober 2022

De eerstvolgende online groepstraining start op maandagavond 3 oktober (19.00 uur). Acht weken lang hebben we iedere week een online bijeenkomst. Aanmelden kan via onderstaande knop. Ik nodig je dan uit voor een persoonlijk intakegesprek.

Liever 1-op-1? Dat kan!

Ook een individuele mindfulnesstraining is mogelijk (online of in Assen) en plannen we samen op 8 dagen en tijden in overleg. Handig als je onregelmatig werkt of je prettiger voelt in een 1-op-1 situatie. Ook voor een individuele training is een vergoeding mogelijk.

Resultaten van mindfulness
Je hebt minder stress
Je piekert minder
Je zit lekkerder in je vel
Je kunt je beter ontspannen
Je slaapt beter
Je kunt je beter concentreren
Je geniet meer
Je ervaart meer rust
Je zelfvertrouwen neemt toe
Je klachten nemen af
Je krijgt
8 online groepsbijeenkomsten
Persoonlijke feedback
Uitwisseling ervaringen
Fijne groep gelijkgestemden
Online leeromgeving
Video's en geluidsbestanden
Compleet werkboek
Oefeningen voor thuis
 
 

Stel niet langer uit!

Blijf niet langer doorlopen met je klachten, maar maak meteen een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek via onderstaande knop.

Veelgestelde vragen
Wat is mindfulness?

Een mindfulnesstraining kun je ook een aandachttraining noemen. Je leert om van moment tot moment met de aandacht aanwezig te zijn bij wat je doet, denkt en voelt. Zonder erover te oordelen en zonder het anders te willen. Mindfulness leert je om heel bewust in het leven te staan. Het geeft je de vrijheid om bewuste keuzes te maken. Vanuit rust en ontspanning neem je de regie weer over in je leven.

Wat zijn de effecten van mindfulness?

- Mindfulnesstraining helpt om stress, gejaagdheid, onrust en gepieker te verminderen
- Mindfulnesstraining zorgt voor ontspanning, herstel en verbetering van slaap
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfvertrouwen
– Mindfulnesstraining draagt bij aan het verbeteren van je concentratie
– Mindfulnesstraining zorgt voor verbeterde prestaties op het werk
– Mindfulnesstraining heeft een positief effect op je vitaliteit
– Mindfulnesstraining helpt in het vergroten van zelfinzicht

Wat kan ik verwachten van een mindfulnesstraining?

Iedere week behandelen we een ander thema en doen we oefeningen die bij dat thema horen. Thuis oefen je iedere dag zelfstandig verder met het werkboek en de bestanden. Een mindfulnesstraining is een vaardigheidstraining, dus hoe meer je thuis oefent hoe beter het resultaat!

Zijn de resultaten van een mindfulnesstraining wetenschappelijk onderzocht?

Al tientallen jaren onderzoeken wetenschappers over de hele wereld, en ook in Nederland, de effectiviteit en werking van mindfulness. Het staat inmiddels onomstotelijk vast dat mindfulness een wetenschappelijk bewezen effectieve behandeling is voor veel doelgroepen bij heel veel verschillende klachten en aandoeningen. Nog niet zo lang geleden is een grote meta-analyse gepubliceerd die 142 studies samenvat, met in totaal 12.005 patiënten die verschillende psychiatrische aandoeningen hadden. Hieruit bleek dat op mindfulness gebaseerde behandelingen bij vele aandoeningen veelbelovend zijn en dat vooral goede resultaten worden geboekt bij depressie, pijn en verslavingen (Goldberg et al. 2018).

Ook een andere meta-analyse vond dat mindfulness-based stress reduction (MBSR) en mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) symptomen van depressie, angst en stress verminderen en kwaliteit van leven en fysiek functioneren verbeteren. Je leest er meer over in mijn blog 'Mindfulness en wetenschap'.

Wordt de mindfulnesstraining vergoed?

Werkgevers zijn vrijwel altijd bereid een mindfulnesstraining of persoonlijk coachingstraject te vergoeden. Hiervoor zijn opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar. Sommige zorgverzekeraars vergoeden een mindfulnesstraining (gedeeltelijk) vanuit de aanvullende verzekering. Ik voldoe aan alle gestelde voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen (categorie 1 lid VMBN). Informeer bij je zorgverzekeraar voor de precieze vergoeding en voorwaarden.

Mijn werkgever betaalt mijn mindfulnesstraining. Geldt dan dezelfde prijs?

In dit geval geldt een zakelijk tarief. Ik informeer je er graag verder over.

Mijn leven is erg vol en druk. Is dit wel een goed moment om een mindfulnesstraining te volgen?

Juist nu kun je waarschijnlijk goed een mindfulnesstraining MBSR/MBCT gebruiken. Mindfulness helpt je om je meer ontspannen te voelen en om gelijkmoediger en veerkrachtig te zijn.

Ik heb al ervaring met meditatie. Is een mindfulnesstraining nog wel nuttig?

Absoluut! Iedere mindfulnesstraining leer je weer nieuwe dingen over jezelf en kun je nieuwe inzichten opdoen. Bovendien is het een fijne stok achter de deur om te blijven oefenen!

Is mindfulness niet gewoon een hype?

Mindfulness bestaat al sinds de jaren '70 en de effecten van midnfulness zijn door vele honderden wetenschappelijke onderzoeken bewezen. Mindfulness is populair omdat het werkt. De laatste jaren is er om die reden steeds meer aandacht voor. 

Is mindfulness zweverig?

Met mindfulness zitten we letterlijk met 2 benen op de grond. We oefenen ook 'gewoon' op een stoel. Niks zweverigs aan. Je leert om stil te staan bij jezelf en 'naar binnen' te kijken. Zo doe je inzichten op die transformerend zijn en je helpen om andere keuzes te maken. 

Ik vind 8 weken lang duren, kan de training ook sneller?

Mindfulness is geen 'quick fix' en vraagt oefening. Je hebt dus echt 8 weken nodig om je alle oefeningen eigen te maken en resultaat te mogen verwachten van een mindfulnesstraining. Hoe meer tijd je besteedt aan oefenen, hoe beter het resultaat. Dat kost doorzettingsvermogen, maar is het alles waard!

Wat is de VMBN?

De VMBN is de door zorgverzekeraars erkende beroepsvereniging voor mindfulnesstrainers in Nederland en België.  Het is een kwaliteitskeurmerk voor mindfulnesstrainers. Ik ben als categorie 1 lid bij de VMBN aangesloten (de hoogste categorie) en voldoe aan alle door de zorgverzekeraars gestelde eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Lesinhoud

De online mindfulnesstraining MBSR/MBCT bestaat uit 8 wekelijkse lessen van ongeveer anderhalf uur. Iedere week behandelen we een ander thema en doen we andere oefeningen.

Week 1
Uit de automatische piloot en bewuster leven

We brengen veel tijd van ons leven door met dingen die we doen op de 'automatische piloot'. Dat zorgt ervoor dat we niet altijd alles van onze ervaring 'meekrijgen', ook niet alle fijne momenten in het leven. Onze gedachten nemen ons vaak mee in de automatische piloot. We blijven ergens over piekeren. Niet omdat we dat willen of omdat het iets oplost, maar omdat het moeilijk is om ons los te maken uit de automatische piloot van het denken. We leren deze week om onze automatische piloot te herkennen en er vaker uit te stappen.

  •  
Week 2
Helder waarnemen en omgaan met hindernissen

Waarnemen doen we met onze vijf zintuigen. In de aandachtsoefeningen leren we ervaren hoe we de zintuigen gebruiken en hoe we nieuwe dingen kunnen opmerken. Je leert bewust je aandacht te richten en niet te blijven 'hangen' in een beperkte ervaring van onze waarneming. Ons denken speelt een grote rol bij het helder kunnen waarnemen. Al snel maken we een 'verhaal' van wat we waarnemen. Dat heeft veel invloed op hoe we ons voelen. Je kunt op een nieuwe manier met obstakels leren omgaan: onderzoeken in plaats van bevechten.

Week 3
Aandacht in beweging en grenzen leren (h)erkennen 

In de training en thuis doen we vanaf deze week korte bewegingsoefeningen die kunnen helpen om de aandacht in het lichaam en in het hier-en-nu te brengen. Ze maken je bewust van je kracht, flexibiliteit en de manier waarop je beweegt. Daarmee kun je je lichaam op een nieuwe, frisse manier ervaren. Het gaat er niet om hiermee een speciaal doel te bereiken: zoals je nu bent, ben je uniek en helemaal oké. Je leert door de bewegingsoefeningen ook je grenzen (h)erkennen. Je ontdekt dat je lichaam een informatiebron van grenzen is; door hiernaar te luisteren kun je een bewust antwoord op uitdagingen leren vinden. Als je de aandacht op de adem richt, is het mogelijk om uit je automatische reacties te stappen.

Week 4
Stressmanagement 

Dagelijks lopen we in het leven tegen dingen aan die we moeilijk vinden. Afhankelijk van hoe we hiermee omgaan, gaan ze ons leven beheersen of glijden ze juist van ons af. Door open te staan voor wat een situatie of gebeurtenis oproept aan gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties, maak je de weg vrij om hier meer bewust en eerlijk op te reageren. Deze week leer je om open te staan voor je ervaring, zodat je met aandacht kunt reageren, in plaats van op de 'automatische' manier. Je leert meer te zijn met wat er is. Stress uit zich met effecten op fysiek, emotioneel en mentaal niveau. Stress leidt tot meer stress, oriëntatie op het negatieve en een spiraal naar beneden. Je leert je eigen landschap van stress kennen en erop te reflecteren.

Week 5
Acceptatie en in actie komen 

Bij het beoefenen van mindfulness geef je aandacht aan wat het meest overheerst in wat we van moment tot moment ervaren. De eerste stap wanneer de aandacht naar een bepaalde plek, bepaalde gedachten, gevoelens of lichamelijke sensaties wordt getrokken, is met milde en vriendelijke blik te kijken naar wat onze aandacht trekt. De tweede stap is zo goed mogelijk op te merken hoe je omgaat met wat er gebeurt. Je leert deze week dat ophouden met dingen anders te willen dan ze zijn een bepaalde vorm van ontspanning geeft. Je leert meer te zijn met wat er is. Je leert o.a. dat het van belang is alle gevoelens te leren herkennen en erkennen, en hoe je adequater om kunt gaan met moeilijke situaties. 

Week 6
Omgaan met lastige gedachten 

Gedachten zijn geen feiten, toch hebben we vaak de neiging om ze voor waar aan te nemen. Je leert o.a. een negatieve gedachte als zodanig te herkennen en te benoemen, zodat je meer afstand kunt nemen tot je gedachten en deze gedachte minder vat op je krijgt. Je wordt je bewust hoe gedachten en gevoelens met elkaar samenhangen. 

Week 7
Goed voor jezelf zorgen 

Wat we van moment tot moment, van uur tot uur, van jaar tot jaar met onze tijd doen, kan grote invloed hebben op ons algemeen welbevinden en op ons vermogen effectief met moeilijkheden om te gaan. Deze week leer je hoe je beter voor jezelf kunt zorgen. Je maakt een passend, realistisch programma om mindfulness in je leven te integreren. Je bent je bewust van je persoonlijke patronen en valkuilen hierbij. Je hebt een aantal gedragsalternatieven beschikbaar om op moeilijke momenten goed voor jezelf te zorgen. Je kunt onbalans in je dagprogramma herkennen en op praktische punten bijsturen.

Week 8
Compassie en gebruiken wat je hebt geleerd 

Je bent aan het einde gekomen van de mindfulness- of aandachttraining. Je hebt geleerd hoe je aandacht kunt hebben voor wat je voelt in je lichaam, hoe je je voelt en wat zich in je denken afspeelt. Je hebt leren stilstaan bij je ervaring (gedachten, gevoelens, lichaam) zonder er direct iets aan hoeven te veranderen. En je hebt geleerd bewust om te gaan met je gedachten, gevoelens, ervaringen en situaties die je in je dagelijks leven tegenkomt. Je maakt een plan met een aantal persoonlijke reminders die je eraan blijven herinneren hoe je de opgedane kennis na de training vast kunt houden. Zodat je die blijvend kunt toepassen in de mooie en moeilijke momenten die je nog zult ervaren in je leven. Die blijven zich immers als vanzelf aandienen.

Ervaringen

Een groot aantal deelnemers ging je de afgelopen jaren voor en volgde een individuele mindfulnesstraining of groepstraining mindfulness. Hieronder kun je van een aantal deelnemers hun ervaringen lezen. 

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik kon me niet meer ontspannen, niet loskomen van bepaalde gedachten en niet meer genieten van eenvoudige dingen. Ik leerde van Sabiene om de dingen meer te accepteren zoals ze zijn. Voor een controlfreak als ik was dat best lastig. Ik ben in balans en heb mijn ‘aan- en uitknop’ nu gevonden.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik wilde alles perfect doen, er altijd voor een ander zijn, was te streng voor mezelf, zei niet snel ‘nee’, piekerde veel en sliep slecht. Bij Sabiene heb ik geleerd hoe ik beter voor mezelf zorg en mindfulness en ACT leren toepassen. Wat een eye-openers! Ik heb het verweven in mijn leven en dat bevalt me goed. Ik vind het fijn en voel me krachtiger.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

'Sabiene liet me zien dat ik al veel te lang tegen mezelf aan het vechten was. Als ze mij niet met de neus op de feiten had gedrukt, was ik veel langer doorgegaan en vooral veel verder van huis geweest. Ook heeft ze me geleerd om meer te voelen en minder te denken.'

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“De gesprekken in combinatie met mindfulness- en ACT-oefeningen gaven me een rust en verbinding met mezelf die ik lange tijd niet had gevoeld, zonder direct rigoureuze beslissingen te nemen waarvan ik de gevolgen toen nog niet kon overzien.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Ik accepteer mijn hooggevoeligheid en ben weer thuis gekomen bij mezelf. Ik kan het iedereen aanraden en ben blij en dankbaar dat Sabiene op mijn pad kwam.”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Sabiene’s expertise op het gebied van hoogsensitiviteit maakte de sessies voor mij extra waardevol; een groot verschil ten opzichte van andere life coaches!”

Dichter-bij-jezelf jaarprogramma

“Sabiene heeft een heldere, nuchtere aanpak en weet haar grote hoeveelheid kennis vanuit een wetenschappelijke basis te vertalen naar praktische tips die precies aansloten op mijn hulpvraag.”